Mikä ihmeen kehonpainoharjoittelu?

14.9.2016

Mikä ihmeen kehonpainoharjoittelu?

Olet ehkä kuullut uutta suosiota saaneesta kehonpainoharjoittelusta, mutta uudesta harjoittelumuodosta ei kuitenkaan ole kyse. Miten kuvittelet ihmisen kehittäneen fyysisiä ominaisuuksiaan ennen kuntosaleja ja muita hilavitkuttimia? Olemme alun alkaenkin asuneet omassa kehossamme, opetelleet hyödyntämään sitä parhaalla mahdollisella tavalla. 

Kehonpainoharjoittelu on monipuolinen ja kokonaisvaltainen laji. Sen tavoitteena on useiden fyysisten ominaisuuksien kehittäminen (voima, kestävyys, nopeus, liikkuvuus). Näiden lisäksi kehonhallinta paranee, josta on hyötyä kaikissa urheilulajeissa, kuten myös arkielämässä. Harjoittelu on hauskaa ja antoisaa, sillä uuden oppimisen ilo on suunnatonta. Hyvänä lisänä vielä mieli kirkastuu ja ulkonäkö kohenee. Kehonpainolla suoritettavat liikkeet ovat kokonaisvaltaisia, joten useampi lihasryhmä pääsee työskentelemään kerralla. Suurin osa kehonpainolla suoritettavista liikkeistä vaatii liikkuvuutta, joten sen kehittäminen kuuluu osana kehonpainoharjoittelua. Liikelaajuuksien kasvaessa myös arkiaskareet helpottuvat, ja mahdollisista kivuista voi päästä eroon.

Kehonpainoharjoittelun suurena etuna on se, ettei välineitä tarvita välttämättä lainkaan. Omalla keholla ja hyvällä mielikuvituksella pääsee jo pitkälle. Joissakin liikkeissä, kuten leuanvedossa jonkin sortin tanko, ovenkarmi tai puunoksa on hyvä olla. Voimistelurenkaat ovat myös todella monipuoliset treenivälineet, sekä edulliset ja helppo asentaa melkeinpä mihin vain. Useista kaupungeista löytyy myös ilmaisia ulkotreenipaikkoja, joita voi kehonpainoharjoittelussa hyödyntää. Voit kehittää itseäsi missä ja milloin vain, vieläpä ilmaiseksi.

Juuri sinä voit aloittaa itsesi kehittämisen kehonpainoharjoittelulla. Jokaisella on oma keho, jonka monipuolisesta liikuttamisesta on hyötyä niin urheilussa kuin arkielämässäkin. Kaikista liikkeistä löytyy versiot jokaiselle, helposta ”mahdottomaan”. Tavoitteena saattaa olla näyttävien kehonpainolla suoritettavien liikkeiden tekeminen, kuten palomiespunnerrus, etuvakaa, lohikäärmekyykky tai käsilläseisonta. Et välttämättä halua viedä kehoasi äärirajoille, joten silloin perusliikkeiden tekeminen on oiva vaihtoehto. On tärkeää, että opit muuntelemaan ja kehittämään liikkeitä esim. peruspunnerruksesta yhden käden punnerrukseen, tai kyykystä pistoolikyykkyyn. Liikeprogressioiden kautta kehitys syntyy pikkuhiljaa. Perustan luominen ja ylläpitäminen ovat avainasemassa, jos tahdot kehittyä ja tehdä liikkeet oikein.  Liikkeitä pystyt vaikeuttamaan tai keventämään neljällä keinolla:

•epävakaa alusta

•kulman muutos

•tukipisteiden/raajojen poistaminen

•lisäpaino
 

Esimerkki kehonpainokyykyn progressiosta:

1. Syväkyykky

2. Pistoolikyykky

3. Lohikäärmekyykky

Luovuus ja mielikuvitus ovat tärkeässä roolissa kehonpainoharjoittelussa. Maailma on kuntosalimme, ja siksi se on nähtävä uusin silmin! Voit aloittaa lajin ilman aikaisempaa kokemusta, varsinkin jos olet aikaisemmin harrastanut liikuntaa. Omalla kehonpainollasi pystyt treenaaman tehokkaasti missä ja milloin vain. Epäröidessäsi tekniikoiden tai progressioiden suhteen me Vireuksella autamme sinua!

Olen itse treenannut pääpainoisesti kehonpainoharjoittelua kahden vuoden ajan. Osallistuin viime heinäkuussa toisiin Suomessa järjestettäviin Street Workoutin SM-kilpailuihin voittaen kultaa omassa sarjassani. Olen menettänyt toisen etuhampaani temppuillessani tangoissa, mutta pienet vastoinkäymiset eivät minua lannista, sillä niin paljon olen lajilta jo saanut. Jaksan päivittäiset askareet ja vastoinkäymiset paremmin. Mieleni on pirteämpi ja kehoni kykenee juttuihin, joista aikaisemmin vain uneksin!

Vireuksen PT ja kehonpainoharjoittelutuntien vetäjä Jori