Miten saavutat kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin?

27.9.2019

”Sinä tiedät sydämessäsi, mikä sinulle tekee hyvää ja mikä saa sinut innostumaan elämästä joka päivä uudelleen. Kukaan muu ei tiedä, siksi sinun täytyy olla oman elämäsi ohjaksissa. Muuten ajelehdit toteuttamassa muiden unelmia”  - Hidasta elämää- unelmakortti

Mitä hyvinvointi merkitsee sinulle? Mitä asioita se pitää sisällään?

Oikeaa vastausta tai määritelmää ei ole. Jokainen meistä ajattelee tai erityisesti painottaa hyvinvoinnin osatekijöitä eri tavalla. Onko kokonaisvaltainen hyvinvointi sinulle oman elämän mielekkyyttä ja tasapainoa vai matkaasi, jota itse kuljetamme mielekkäällä tavalla haluamamme suuntaan?

Yhden määritelmän mukaan kokonaisvaltainen hyvinvointi sisältää fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten tekijöiden kokonaisuutta. Fyysiseen hyvinvointiin kuuluvat mm. fyysinen kunto, liikunta, ravitsemus, uni ja palautuminen. Fyysisen hyvinvoinnin rinnalla kulkee psyykkinen hyvinvointi. Se koostuu mm. käsityksestämme itsestämme, hyvästä itsetunnosta ja kyvystä sopeutua erilaisiin tilanteisiin.

On todettu, että mitä paremmin pystymme sopeutumaan pettymyksiin sitä paremmin voimme. Myös positiivisella elämän asenteella on merkitystä psyykkiseen hyvinvointiin.  Sosiaaliseen hyvinvointiin kuuluu mm. perhe, ystävät, työyhteisö ja harrastukset. Yleisesti voidaan ajatella, että kaikkien hyvinvoinnin osa-alueiden tulisi olla sopusoinnussa keskenään. Jos johonkin osa-alueeseen et ole tyytyväinen, se heijastaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin vähenemiseen. Se ei silti tarkoita sitä, että jokaisessa osa-alueessa pitäisi olla paras mahdollinen tilanne.

Olet varmasti kohdannut tuttavapiirissäsi tilanteita, jossa henkilön tavoite on painonhallintaan. Jos painonhallinta ei kuitenkaan ole toteutunut suunnitelmien mukaan, olet voinut kuulla mitä erikoisempia syitä. Ne syyt ovat aina totta, eivät tekosyitä.

Taustalla saattaa kuitenkin olla jokin muu syy, kuin itse painonhallinta.  Painonhallinta ei ehkä ole ollut ensisijainen asia vaan se on ehkä jonkun toisen tavoite tai taustalla saattaakin olla huono itsetunto. Tällöinhän on hyvin ymmärrettävää, että tiukka ruokavalio ja tarkat salitreenit eivät tuota tulosta. Ihminen itse ei saata tiedostaa näitä asioita. Jotta sinäkin osaat jatkossa tukea lähipiiriä, on hyvä ymmärtää asioita laajemmin. Elämä kun ei ole mustavalkoista.  

Miten tunnistan oman hyvinvointini?

Täytä alla oleva hyvinvointiympyrä. Ympyrän keskusta vastaa arvoa nolla ja ulkokehä arvoa 10. Nolla tarkoittaa kaikkein tyytymättömintä tilannetta kyseisessä osa-alueessa ja 10 parasta mahdollista tilannetta. Piirrä jokaisen hyvinvoinnin osa-alueen kohdalle poikittainen viiva ja lopuksi yhdistä kaikki viivat yhteen.

Jos viivat ovat tasaisesti 8-10 tasolla olet varmaan hyvin tyytyväinen elämääsi ja kiitä itseäsi siitä. Jos viivat ovat 7-5 tasaisesti istahda hetkeksi miettimään, onko nyt oikea aika tehdä muutosta kokonaisvaltaisemman hyvinvoinnin edistämiseksi? Jos eri osa-alueiden välillä on isoja heilahduksia, esim. sinulla on monta hyvää kahdeksikon viivaa, mutta jossain alueissa tulee 1-3 arviointi, on tässäkin hyvä istahtaa miettimään, miten näissä tilanteissa toimisit toisin? Miten muutos vaikuttaisi tilanteeseen?

Näin muutoksesi ihme alkaa

Ajattele, että muutos tapahtuisi ensi yönä. Mitä huomaisit aamulla herättyäsi? Mitä teet eri tavoin, kun muutos on tapahtunut? Millä tavoin se näkyy? Mitä muuta teet eri tavoin? Kuka muu huomaa muutoksesi ja miten se näkyy heissä?

Nyt kun pohdit tilannetta, saatat huomata, että oletkin jo alkanut tehdä muutosta elämässäsi. Kerro itsellesi ääneen näistä pienistä asioista kohti muutosta. Mitä näistä voisit vielä vahvistaa? Onko jotain, mitä voisit vielä lisätä? Jatka juttelua itsesi kanssa ääneen.

Ajattele mihin kaikkeen hyvään muutos johtaa?

Ja ota pieni ensimmäinen askel kohti muutosta jo nyt.

Kuva voisi auttaa sinua eteenpäin?

Tähänkään asiaan ei ole yhtä totuutta. Olet voinut kokeilla netistä saatuja ohjeita sekä kaverilta saatuja vinkkejä hyvin tuloksin. Saattaa olla silti tilanne, että kaikki ei toiminut niin kuin piti. Kuka olisi oikea ammattilainen, joka voisi valmentaa sinua kohti unelmaasi?

Kun tarkastelet hyvinvointiympyrääsi, saat siitä vihjeitä kuka voisi olla oikea ammattilainen sinua valmentamaan. Jos suurimmat heikkoudet löytyvät ravinto sekä kunto ja terveysosiosta ja kaikki muut osaa-alueet ovat mielestäsi hyvin niin tällöin suosittelemme sinulle personal trainerin palveluita. Jos kuitenkin näiden rinnalla on haasteita esim. vireystasossa sekä palautumisessa ja stressinhallinnassa, voisi valmentajana toimia (ainakin alkuun) hyvinvointivalmentaja.

Jos koet, että työhön liittyvät asiat kuormittavat sinua niin hyvinvointivalmentaja voi kartoittaa ja haastaa sinua näkemään asioita toisin ja sitä kautta voit löytää ratkaisuja myös näihin kysymyksiin. Hyvinvointivalmennus on muutosvalmennusta.

Hyvinvointivalmentaja auttaa tunnistamaan sinua asioissa, joita et itse välttämättä ole huomannut. Usein totumme omaan toimintaamme ja siksi emme huomaa asioita tai osaa kehittää niitä. Hyvinvointivalmentajan tehtävänä on auttaa, tukea ja motivoida. Valmentaja haastaa sinua löytämään uusia näkökulmia ja oivalluksia asioihin.

Kun löydät voimavarat, joita sinussa on, voit kasvattaa omaa psyykkistä hyvinvointiasi merkittävästi. Opit luomaan tarkoituksenmukaisen toimintamallin itsellesi ja keskittämään ajankäyttöä niihin asioihin, mitkä ovat sinulle tärkeitä. Saatat huomata, että unelmat muuttuvat mahdolliseksi.

Hyvinvointivalmentajan koulutuksen pohjana on terveyden tai liikunta-alan ammattilainen. Hyvinvointikoulutuksia on erilaisia lisäkoulutuksina toteutettavia koulutuksia ja valmentajat käyttävätkin erilaisia menetelmiä riippuen omasta lisäkoulutuksestaan. Se ei ole psykologin tai psykoterapeutin vastaavaa koulutusta eikä siis sisällä mielenterveyden kuntotutusta.

Vireuksessa hyvinvointivalmentajia ovat sekä Kaisu Igonen sekä Heli Kallio. Molemmilla on ratkaisukeskeiseen näkökulmaan perustuva wellness coach-koulutus. Kaisulla on useita lyhyitä koulutuksia painonhallinnan näkökulmiin ja erityisesti psykologisten menetelmien hyödyntämiseen valmennustyössä. Helillä on puolestaan NLP master- tutkinto sekä käynnissä oleva ratkaisukeskeinen kolmevuotinen tutkinto, jotka luovat viitekehyksen asiakkaan hyvinvointivalmennukseen.

Olemme rinnallakulkijoita ja haluamme haastaa sinua oivaltamaan asioita eri näkökulmasta. Varaa aika maksuttomaan rupattelutuokioon ja katsotaan kohtaavatko kemiat ja voisimmeko kulkea rinnallasi kohti unelmia.

Soita ja varaa aika Kaisulle tai Helille p. 0404172117.

”Tänään on paras päivä ryhtyä kulkemaan kohti omia unelmia. Ei huomenna, ei ensi viikolla ei ensi vuonna eikä eläkkeellä. VAAN NYT!” -Hidasta elämää- unelmakortti